چه سهمی بخریم؟ برای خرید یک سهم چه مواردی را در نظر بگیریم؟ چه تعداد سهم در هر نماد بخریم؟ در چه صنایعی سرمایه گذاری کنیم؟ همگی سوالاتی هستند که هر سرمایه گذار بورس با آن مواجه می شود.
برای خرید یک سهم در بازار بورس لازم است از جوانب مختلف به تحلیل و بررسی آن سهم پرداخته  شود:

مورد اول: تحلیل بنیادی و یا به عبارت دیگر تحلیل فاندامنتال
همان گونه که از اسم این تحلیل مشخص است در تحلیل بنیادی ، تحلیل گران فارغ از این که این نماد هم اکنون در بازار بورس چه شرایطی دارد و چه روندی را طی می کند به تحلیل بنیادی و ذاتی آن نماد می پردازند. در این نوع تحلیل قانون و شالوده اصلی این است که هر نماد جدای از روندی که در بازار طی می کند یک ارزش ذاتی و درونی دارد و یک تحلیل گر باید بتواند این ارزش ذاتی را برای هر نماد استخراج کند. ارزش ذاتی یک نماد می تواند از مشخصه های بسیاری مشتق شده باشد، عواملی مانند: تاریخچه آن شرکت، سال تاسیس شرکت، میزان سود دهی و زیان دهی سالانه آن، قدرت مالی، محصولاتی که آن صنعت تولید می کند، مدیران و سهامداران عمده و … همگی از جمله ویژگی هایی هستند که در تحلیل بنیادی به دقت مورد بررسی قرار می گیرد.

تشخیص ارزش ذاتی یک سهم چه کمکی به ما در خرید و فروش می کند؟
پاسخ این است که اگر ارزش ذاتی یک سهم بیشتر از ارزش ریالی آن سهم در بازار باشد، موقعیت خوبی برای خرید به ما نشان می دهد. چرا که سهمی که هم اکنون در بازار سرمایه با ارزشی کمتر از ارزش ذاتی معامله می شود، خرید آن سهم باعث می شود که هنگامی که سهم بالاخره پس از یک مدت زمانی با ارزش ذاتی خود معامله شد سرمایه گذار به سود مناسبی دست پیدا کند. همچنین به طور برعکس اگر قصد خرید یک سهمی را داشتیم که متوجه شدیم ارزش ذاتی آن کم تر از ارزشی است که هم اکنون در بازار معامله می شود، به این نتیجه می رسیم که خرید این سهم می تواند انتخاب مناسبی نباشد چرا که در نهایت و با طی شدن روند ها و فرایند های مختلف سهم به ارزش ذاتی خود بازخواهد گشت و خرید آن ممکن است به ضرر منجر شود ( به این اتفاق که ارزش سهم معامله شده بیشتر از ارزش ذاتی آن است، سهم حبابی می گویند و بیشتر از ارزشی که در حقیقت دارد رشد کرده است)

چگونه می توان به اطلاعات لازم برای تحلیل بنیادی و استخراج ارزش ذاتی سهم دست یافت؟
تمام اطلاعات لازم برای تحلیل بنیادی در سایت کدال موجود است. شرکت ها هر سه ماه، شش ماه، نه ماه و یا به طور سالانه گزارش هایی از عملکرد مالی خود با تمام جزئیات در سایت کدال قرار می دهند. انتشار این گزارش ها و صورت های مالی برای تحلیل گران یک برگ طلایی است که به آن ها کمک می کند به ساده ترین شیوه ممکن به تمام اطلاعات لازم دست پیدا کنند. سایت کدال به آدرس www.codal.ir به صورت کاملا به روز شده تمامی اطلاعات را در مورد همه شرکت ها در اختیار شما قرار می دهد.

مورد دوم: تحلیل فنی و یا به عبارت دیگر تحلیل تکنیکال
در این نوع تحلیل، تحلیل گر فارغ از تاریخچه شرکت و بدون در نظر گرفتن صورت وضعیت های مالی و گزارش های منتشر شده در سایت کدال با استفاده از روش ها، تکنیک ها و عوامل مختلف تلاش می کند که آینده یک سهم را پیش بینی کند. در تحلیل تکنیکال نیازی به دانستن حتی اسم شرکت نیست و هیچ اهمیتی ندارد که ارزش ذاتی سهم دقیقا چه مقدار است، آن چه که اهمیت دارد این است که بر اساس قوانین حاکم بر بازار بورس تحلیل گر تشخیص دهد که سهم قرار است در کدام روند حرکت کند و در چه زمانی به چه قیمتی می رسد.
نکته قابل توجه دیگر در مورد تحلیل تکنیکال این است که آن چه تحلیل گر در تحلیل بنیادی از طریق اخبار، گزارش ها و اعداد و ارقام به دست می آورد، یک تحلیل گر تکنیکال آن را از طریق نمودارها، الگوریتم ها و قوانین اثبات شده کسب می کند.  به طور مثال اگر در تحلیل بنیادی یک تحلیل گر به این اطلاعات دست پیدا کند که یک سهامدار عمده و قوی بخش اعظمی از یک نماد را خریداری کرده است و به همین دلیل سرمایه گذار خرد نیز ترجیح می دهد با این سهامدار قوی همراه شود و به خرید آن سهم دست می زند.

در تحلیل تکنیکال، تحلیل گر با وجود اینکه هیچ خبری در این زمینه نشنیده است که قرار است آن سهم به دست یک سهامدار قوی سپرده شود، باز هم از طریق نمودارها و تحلیل های موجود می تواند پیش بینی کند که این سهم در حال رشد است و یک خرید قوی در آن صورت گرفته است و به همین دلیل تحلیل گر تکنیکال نیز دست به خرید می زند.

الگویی که در تحلیل تکنیکال بر آن تکیه می کنند این است که آن ها معتقدند که تاریخ تکرار می شود. به همین علت همواره در تحلیل نمودارها و آن چه که بر یک سهم در تاریخ گذشته است کمک می گیرند تا بتوانند هرچه دقیق تر و درست تر آینده آن سهم را پیش بینی کنند.

نکته ای که شاید جالب است در مورد این دو تحلیل بدانید این است که تحلیل گران بسیاری هستند که تمامی روند ها و خرید و فروش هایشان را تنها بر اساس یک تحلیل پیش می برند و معتقدند که هر کدام از تحلیل ها به تنهایی کامل و بی نقص هستند. اما بهترین روش و جالب ترین روش تحلیل کردن سهم به هر دو روش بنیادی و تکنیکال است، چرا که با استفاده از روش ترکیبی از مزایای هر دو تحلیل بهره می برید.  شما با استفاده از تحلیل بنیادی، سهم هایی که از نظر بنیادی قوی و ارزشمند هستند را تشخیص داده و از طریق تحلیل تکنیکال پشت سر افراد شاخصی حرکت کنید که آن سهم را می خرند و می دانید که ارزش سهم در چه روزی به چه مقداری می رسد.