اولین نکته برای موفقیت در سرمایه گذاری بورس این دنبال کردن اخبار و وقایع اقتصادی و بعضا سیاسی در ایران و جهان است. اخبار، سخنرانی های افراد شاخص و وقایعی که در جهان رخ می دهد به طور مستقیم بر ارزش بنیادی شرکت های مربوطه تاثیر می گذارد. بسیاری از سرمایه گذاران در تجربه های خود با این موضوع مواجه شده اند که سخنرانی یک سیاستمدار و یا بالا و پایین رفتن نرخ جهانی در بازار پول، سکه، طلا و … تا چه اندازه در روند بازار بورس تاثیر گذار است. بنابراین یک سرمایه گذار موفق در زمینه بورس هرگز از رخدادهای سیاسی و اقتصادی جهان غافل نمی ماند.

نکته دوم برای موفقیت در بازار سرمایه خریدن سهم شرکت های بزرگ و بنیادی است. هر کشوری با توجه به منابع زیر زمینی، منابع کشاورزی، صنایع نفت، گاز، خودروسازی و … در برخی از صنایع به بهترین شکل ممکن می درخشد و سرمایه گذاری در آن صنعت برای یک سرمایه گذار اغلب با کم ترین ریسک و بیشترین سوددهی همراه است. ایران در صنایعی همچون نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد و امثال این ها بسیاری قوی و موثر عمل می کند بنابراین کاملا منطقی و به جاست که هر سرمایه گذاری در سبد خرید خود حتما بخش اعظمی را برای این صنایع در نظر بگیرد.

نکته سوم برای موفقیت در بازار سرمایه همان توصیه ای است که ثروتمندترین افراد در جهان همواره به آن اشاره می کنند و آن این است که هرگز تمام تخم مرغ هایت را در یک سبد نچین.
همواره یک سرمایه گذار برای خرید یک سهم در یک صنعت، یک نگاه کلی و مختصر به دیگر نمادهای موجود در آن صنعت خواهد داشت، چرا که می داند در  بسیاری موارد تمام نمادهای موجود در یک صنعت روند مشابه یکدیگر خواهند داشت. به طور مثال اگر یک شخصی قصد داشته باشد که در میان نمادهای بانکی سهم وبملت را خریداری کند، آن شخص به این موضوع آگاه است که این نماد مشابه سایر نمادهای بانکی مانند وتجارت، وبصادرات و … عمل خواهد کرد و تقریبا روند یکسانی را طی می کنند.

حال تصور کنید که یک فرد تمام سرمایه اش را از میان شرکت های بانکی انتخاب کند، چه اتفاقی برای سرمایه گذار می افتد اگر به یک باره تمام شرکت های بانکی با یک معضل مواجه شوند؟ درست است! آن شخص به یک باره ضرر بسیار بزرگی را متحمل خواهد شد. همین نکته باعث می شود تا بزرگترین سرمایه گذاران در جهان همواره تاکید کنند که هرگز تمام تخم مرغ ها را در یک سبد نچینید.
در سبد خود تا جایی که می توان باید سهم های بنیادی و قوی، سهم های با ارزش ذاتی بالا و همچنین سهم های شرکت های بزرگ قرار داد تا تعادل در سبد برقرار شود و افت یک سهم باعث نشود به صورت ناگهانی سرمایه خود را از دست بدهید. به سبد سهام در بازار بورس پورتفولیو نیز گفته می شود.

نکته چهارم برای موفقیت در سرمایه گذاری این است که به سرمایه گذاری به چشم کاشت یک نهال نگاه کنید. یک نهال برای آن که تبدیل به درخت شود، شاخ و برگ دهد و در نهایت به میوه و ثمره برسد نیاز به گذر زمان دارد. در بازار سرمایه همین موضوع برقرار است، داشتن دید بلند در سرمایه گذاری می تواند رمز موفقیت و سوددهی های کلان در بازار سرمایه باشد.

هستند افراد بسیاری که پس از ورود به بازار سرمایه و پس از یک مدت کوتاه برای همیشه و با تجربه یک ضرر از بازار خارج می شوند، در حالی که اگر صبوری پیشه می کردند و آگاهی و دانش خود در زمینه الگوهای حاکم بر بورس بالا می بردند اوضاع به شکل بهتری برای آن ها رقم می خورد.